tisdag 30 september 2008

Holy fuck vad det svänger!

Det har gått ca 10 minuter sen mitt senaste inlägg och just nu mår jag ganska bra.
Jag måste tänka på de positiva sakerna liksom; min sambo, blivande man ;o) ny lägenhet som vi förresten kan få snart. På lägenhetsbyte.se är där ett par intresserade av vår lgh och vi av deras.

Läste precis http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1796829.svd
Ett inlägg om RFSU som tycker man borde avskaffa kyrkans vigselrätt pga att de inte viger homosexuella. Då vigsel är en myndighetsutövning så får man inte diskriminera.

Jag läste artikeln och tyckte att den var totalt bisarr. Jag är absolut inte emot någon slags läggning och visst är det tråkigt och dåligt med diskriminering.
Men en sak kan jag inte förstå. VARFÖR vill homosexuella gifta sig i kyrkan? Varför vill de svära inför något som är emot dom. Hade jag varit lesbisk så hade jag inte velat gifta mig kyrkligt, lova och bedyra i kristendomens namn. En religion som endast tror heterosexualitet.

Det här med kyrklig vigsel och gay-par tycker jag både är rätt och fel. RÄTT för att alla ska accepteras, alla är ju trots allt "Guds barn" och en människa ska dömas som människa (inte dömas i betydelsen domstol haha) inte för vilka människor han eller hon attraheras av.
Och slutligen FEL för att nu råkar det vara så att kristendomen (och de flesta andra religioner antar jag) är emot kyrklig vigsel pga att det går emot deras tro. Min blivande svärmor är präst, hon har absolut inget emot homosexuella men hennes tro är viktig för henne. Nu tror jag iofs inte att hon hade kokat om samkönade par fick vigas i kyrkan men i alla fall.... Kristendomen som är en 2000 år gammal religion kan man inte ändra lika lätt som kan ändra en lag.

Borgerlig vigsel tycker jag är ett utmärkt alternativ till kyrklig vigsel. Det behöver ju inte vara något tråkigt eller "grått" som kommunhuset. Det kan vara på en fin strand, ett vackert hotell, utomlands eller varför inte i sin egen trädgård.

Så i detta ämne kan jag varken säga ja eller nej. Men jag är helt emot artikeln och RFSU som vill helt avskaffa kyrkornas rätt till vigsel.

Mina egna ord om religion; Jag tror inte men jag hoppas.

/Caroline

Inga kommentarer: